Kudzu

Z alternatywnymi metodami jest ten problem, że mamy natłok oszustów. Wciskają różne cudowne terapie, zioła, cuda na kiju. Ciężko coś z tego wybrać. Dlatego zawsze trzeba dopytać – czy były próby kliniczne, które wykazały skuteczność?

Oczywiście często takich prób się nie przeprowadza, z prostego powodu – nie da się potem na tym zarobić, ziół nie można opatentować. Ale to nie powód, żeby wierzyć każdemu oszustowi. Jest wystarczająco dużo substancji przebadanych, a także takich, co do których istnieją solidne przesłanki, by mieć w czym przebierać. Jedną z takich przebadanych rzeczy jest kudzu – opornik łatkowaty. Przedstawiam badanie kliniczne nad jego skutecznością:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3562758/

Jak widać, efekty były bardzo wyraźne. Średnia liczba dni abstynencji wzrosła z 31% na 47%. 9 na 10 pacjentów biorących ekstrakt kudzu utrzymało abstynencję przez przynajmniej 3 dni, podczas gdy w grupie placebo zaledwie 3 na 7. Zacząco zmniejszyła się ilość spożywanego alkoholu.

Inne badania potwierdzają ten efekt. Kudzu znacząco zmniejsza spożycie alkoholu, a tym samym zwiększa szanse powodzenia przy próbach wyjścia z nałogu. Trzeba jednak wiedzieć, co kupić.

W medycynie zioła są podawane w formie, która pozwala dokładnie ocenić, ile aktywnej substancji jest w jednej porcji. Nazywa się to „standaryzowany ekstrakt”. Jeśli na opakowaniu nie ma informacji o standaryzacji, produkt jest najczęściej bezwartościowy – w 500 mg suszu może być zarówno 1%, jak i 0,01% substancji aktywnej, bez podania odpowiedniej wartości nie wiemy, co kupiliśmy. W przypadku powyższego badania użyto dawki 3000 mg ekstraktu, w czym było 750 mg izoflawonów, 19% puerariny, 4% daidziny i 2% daidzeiny. Pacjenci brali to rozbite na 3 porcje w ciągu dnia, w sumie 6 kapsułek 500 mg ekstraktu 2% daidzeiny każda.

Dla ułatwienia, przeliczę to na daidzeinę – każdy pacjent dostawał każdego dnia 60 mg tego izoflawonu. Popularny na allegro ekstrat zawiera 500 mg standaryzowane do 1% daidzeiny – co oznacza, że każda kapsułka zawiera 5 mg. Żeby zrównać się z dawkowaniem z badania, należy brać 12 kapsułek dziennie, a nie jedną, jak sugeruje producent.

Kupując kudzu, trzeba zwrócić uwagę na zawartość daidziny i daidzeiny, jeśli tego nie ma podanego – na ogólną zawartość izoflawonów.